Eerst was er “Arriere de la Course, een podcast over wielrennen”…

Een succesvolle show waarin profwielrenner én Vuelta-finisher Peter Koning over wielrennen ‘lult’ met wielergekken Wilco Kenter en Michiel Beemster. Luchtig, actueel, met verstand van zaken en met een gezonde dosis lef.

De podcast blijkt al snel een blijvertje te zijn met een trouwe schare luisteraars achter zich. Maar wat als je nog meer potentiele luisteraars wilt bereiken? Dan kom je met een sterk concept om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Maar hoe doe je dat? Met koffie? Nee, dat is er genoeg. Wielerpakjes? Ook niet, want iedereen heeft z’n kast al vol liggen. Wat dan wel? Bier misschien? Ja, dat kon wel eens wat zijn, want wat drink je na een rondje fietsen of tijdens het kijken naar koers? Juist: bier!

Toen kwam stap twee: de naam. Want wat past nu goed bij het wielrennen en verpakt de lol die het drietal heeft in een pakkende naam. Wielerlol? Nee, dat is meer een naam voor een lolly – veel te zoet. Herstelbier? Nope, niet maatschappelijk verantwoord. KOERSPRET? Ja perfect, vonden de podcastmannen. Koerspret it is!

Dat ging voortvarend: er lag nu een goed concept allen ontbrak het belangrijkste ingrediënt nog: bier! Hoe maak je dat? Gelukkig kende Peter nog wel een mannetje… Dat mannetje bleek Misaël van Leeuwen te zijn, een bevlogen en ondernemende bierbrouwer. En zo geschiedde het dat één prof, twee wielergekken en één bierbrouwer de koppen bij elkaar staken. Van Leeuwen luisterde aandachtig naar het idee, dacht er vier seconden over na en zei ‘perfect’. ‘Ik heb een prachtig recept ontwikkeld, perfect voor de beleving van het wielrennen. Ik garandeer je veel koerspret. Proef het maar eens!’

Het gepresenteerde proefbiertje had een goede kleur, een licht zuurtje en een fruitige afdronk. Zeker perfect! Zelfs zó perfect dat geen zes weken later Van Leeuwen de eerste tweeduizend liter had gebotteld. Koerspret was geboren en ging direct in de aanval. Want… winnen is belangrijker dan meedoen. Drink Koerspret.